Ad-hoc-Mitteilung Wolford AG / Schlagwort(e): Quartalsergebnis Wolford AG: Umsatz und Ergebnis 1. bis 3. Quartal 2011/12 Ad-hoc-Mitteilung übermittelt durch die DGAP - ein Unternehmen der EquityStory AG. Für den Inhalt der Mitteilung ist der Emittent verantwortlich. ------------------------------------------------------------------------------ Presseinformation Umsatz und Ergebnis 1. bis 3. Quartal 2011/12 Wolford Gruppe: Umsatz und Periodenergebnis nach den ersten neun Monaten leicht im Plus - Umsatz mit EUR 121,1 Mio. leicht über Vorjahreswert - Eigene Standorte mit deutlichem Umsatzplus - EBITDA erreicht EUR 15,6 Mio., EBITDA-Marge 12,9 Prozent - Periodenergebnis leicht über Vorjahr - Produktinnovationen gut vom Markt aufgenommen - Ausblick für Gesamtjahr 2011/12 bestätigt Wien/Bregenz, 16. März 2012. Die an der Wiener Börse notierte Wolford Aktiengesellschaft hat in den ersten drei Quartalen des laufenden Geschäftsjahres (1. Mai 2011 bis 31. Januar 2012) das hohe Umsatzniveau der Vorjahresvergleichsperiode halten bzw. sogar leicht übertreffen können. Mit einem starken dritten Quartal konnte die Wolford Gruppe den wetterbedingten Umsatzrückgang des zweiten Quartals weitgehend kompensieren. Insgesamt erhöhte sich der Umsatz des österreichischen Luxuslabels damit in den ersten neun Monaten um 0,9 Prozent auf EUR 121,1 Mio. (1.- 3. Quartal 2010/11: EUR 120,0 Mio.). Währungsbereinigt entspricht dies einer Steigerung von 1,9 Prozent. Das Periodenergebnis lag im gleichen Zeitraum mit EUR 7,1 Mio. leicht über dem Vorjahreswert (1.- 3. Quartal 2010/11: EUR 7,0 Mio.). Vor dem Hintergrund des erfreulichen dritten Quartals 2011/12 sowie der anhaltend positiven Umsatzentwicklung im Retail-Bereich wird aus heutiger Sicht für das Gesamtjahr 2011/12 ein leichter Umsatz- und Ergebnisanstieg erwartet. Hohes Umsatzniveau gehalten - Solide Ergebniskennzahlen Basierend auf einer starken Vergleichsperiode im Wirtschaftsjahr 2010/11, die von einem deutlich besseren Wirtschaftsumfeld geprägt war, hat die Wolford Gruppe in den ersten drei Quartalen 2011/12 den Umsatz leicht gesteigert. Während die Umsatzentwicklung im zweiten Quartal durch die allgemeine Marktverunsicherung sowie die in weiten Teilen Europas vorherrschenden ungewöhnlich warmen Witterungsbedingungen des Herbstes 2011 deutlich belastet war, hat die Wolford Gruppe den Umsatz im dritten Quartal unter anderem durch ein starkes Weihnachtsgeschäft um 3,4 Prozent gegenüber der Vergleichsperiode des Vorjahres erhöht. Kumuliert stieg der Umsatz nach den ersten neun Monaten 2011/12 gegenüber der Vergleichsperiode des Vorjahres leicht um 0,9 Prozent auf EUR 121,1 Mio. (1.- 3. Quartal 2010/11: EUR 120,0 Mio.). Währungsbereinigt entspricht dies einer Steigerung von 1,9 Prozent. Die Ergebniskennzahlen sind unter anderem vor dem Hintergrund der fortlaufenden Investitionen im Rahmen des internationalen Ausbaus des Distributionsnetzes zu betrachten. Das EBITDA belief sich in den ersten drei Quartalen auf EUR 15,6 Mio. (1.- 3. Quartal 2010/11: EUR 15,9 Mio.), was einer EBITDA-Marge von 12,9 Prozent entspricht (1.- 3. Quartal 2010/11: 13,2 Prozent). Der Betriebserfolg (EBIT) erreichte EUR 9,7 Mio. nach EUR 9,9 Mio. im Vergleichszeitraum. Das Periodenergebnis erhöhte sich auf EUR 7,1 Mio. (1.- 3. Quartal 2010/11: EUR 7,0 Mio.). Starke Eigenkapitalausstattung Zum Stichtag 31. Januar 2012 betrug das Eigenkapital der Wolford Gruppe EUR 89,0 Mio. und lag damit über dem Vergleichswert des Vorjahres (31. Januar 2011: EUR 85,3 Mio.). Die Eigenkapitalquote belief sich zum selben Stichtag auf 58,0 Prozent und konnte damit das hohe Niveau des Vorjahres übertreffen (31. Januar 2011: 57,1 Prozent). Wolford investierte in der Berichtsperiode kontinuierlich in die Erweiterung und Optimierung der Distribution und den weiteren Ausbau der eigenen Standorte. Entsprechend erhöhten sich die Investitionen in den ersten neun Monaten des Geschäftsjahres 2011/12 um 41,9 Prozent auf EUR 6,2 Mio. (1.- 3. Quartal 2010/11: EUR 4,4 Mio.). Die Nettofinanzverschuldung stieg in den ersten drei Quartalen des Geschäftsjahres 2011/12 um EUR 4,3 Mio. auf EUR 17,2 Mio. (31. Januar 2011: EUR 12,9 Mio.), der Verschuldungsgrad (Gearing Ratio) belief sich auf 19,3 Prozent (31. Januar 2011: 15,1 Prozent). Eigene Standorte mit Umsatzplus - Monobrand-Distribution gestärkt In der Berichtsperiode zeigten die von Wolford kontrollierten Distributionskanäle (eigene und partnergeführte Boutiquen, Factory Outlets und Concession Shop-in-Shops) mit einem Umsatzplus von 5,1 Prozent einen anhaltend positiven Trend. Der Anteil der 265 Monobrand-Verkaufsstandorte (eigene und partnergeführte) am Gesamtumsatz erhöhte sich damit auch im dritten Quartal 2011/12 weiter und erreichte nach den ersten neun Monaten des Geschäftsjahres 2011/12 nunmehr 64,0 Prozent (1.- 3. Quartal 2010/11: 61,8 Prozent). Diese Entwicklung war auch auf die konsequente Erweiterung des Wolford-eigenen Distributionsnetzes zurückzuführen. So erzielten die Wolford-eigenen Standorte (eigene Boutiquen, Concession Shop-in-Shops und Factory Outlets) in der Berichtsperiode ein Umsatzwachstum von 7,3 Prozent. Entsprechend erhöhte sich der Retail-Anteil am Gesamtumsatz auf 53,7 Prozent (1.- 3. Quartal 2010/11: 50,6 Prozent). Das im Geschäftsjahr 2010/11 eingeführte und nunmehr fix etablierte strategische Kundenbindungsprogramm trug wesentlich zum positiven Geschäftsverlauf in den ersten drei Quartalen des Geschäftsjahres 2011/12 bei. Innovative Produktlinien am Markt etabliert In ihrer mehr als 60-jährigen Unternehmensgeschichte setzte die Wolford Gruppe in allen fünf Produktbereichen (Legwear, Ready-to-wear, Lingerie, Swimwear und Accessories) mit zahlreichen Produktinnovationen immer wieder Meilensteine. Im laufenden Geschäftsjahr hat Wolford einen speziellen Fokus auf die Weiterentwicklung bodyformender Produkte gelegt, was von den Konsumentinnen weltweit positiv aufgenommen wurde. Vor diesem Hintergrund konnte die Shape & Control Linie in den ersten drei Quartalen des Geschäftsjahres 2011/12 deutliche Umsatzzuwächse verzeichnen. Positive Entwicklung in den meisten Hauptmärkten Betrachtet nach Regionen zeigte sich in den wesentlichen Kernmärkten ein positives Bild. Mit einer Umsatzsteigerung von 24,2 Prozent in den ersten neun Monaten des laufenden Geschäftsjahres verzeichnete vor allem Spanien aufgrund von Distributionsadaptionen eine sehr gute Entwicklung. Aber auch in Belgien (+ 9,8 Prozent), UK (+ 8,2 Prozent in Konzernwährung, + 11,1 Prozent in lokaler Währung), Deutschland (+ 6,0 Prozent), CEE (+ 3,9 Prozent) und Österreich (+ 2,0 Prozent) konnte Wolford teilweise deutliche Umsatzzuwächse erzielen. Von der Wechselkursentwicklung beeinflusst war der Umsatz in den USA, der sich in Konzernwährung zwar leicht um 0,8 Prozent reduzierte, sich in Landeswährung (US-Dollar) jedoch deutlich um 4,9 Prozent erhöhte. Die Region Asien/Ozeanien erzielte trotz teilweiser Beeinträchtigung durch die aktuelle Wechselkurssituation in den ersten drei Quartalen des Geschäftsjahres 2011/12 eine Umsatzsteigerung von 3,1 Prozent. Umsatzrückgänge verzeichnete die Wolford Gruppe in Skandinavien (- 1,7 Prozent), Italien (- 2,8 Prozent), Frankreich (- 3,6 Prozent) und den Niederlanden (- 4,1 Prozent). Bedingt durch den sehr starken Schweizer Franken und damit verbundener Kaufkraftabwanderung ins nahegelegene Ausland musste in der Schweiz ein Umsatzrückgang (- 13,4 Prozent in Konzernwährung) hingenommen werden. Ausblick Im Zuge der fortlaufenden Strategieumsetzung baut Wolford sowohl das eigene als auch das partnergeführte Distributionsnetz weiter aus, um den Anteil der Monobrand-Distribution am Gesamtumsatz zu erhöhen. Gleichzeitig stehen die Erschließung neuer Märkte, die Eröffnung weiterer internationaler Standorte sowie die Markteinführung neuer Produkte ebenso im Fokus wie die Intensivierung der Zusammenarbeit mit dem Handel und die Fortsetzung der effizienzsteigernden Maßnahmen. Vor diesem Hintergrund und basierend auf den seit Herbst 2011 feststellbaren Erholungstendenzen im Absatz erwartet der Vorstand der Wolford Aktiengesellschaft aus heutiger Sicht, für das Gesamtjahr 2011/12 eine leichte Umsatz- sowie Ergebnisverbesserung erzielen zu können. ++++ Über die Wolford AG Die Wolford Aktiengesellschaft mit Hauptsitz in Bregenz am Bodensee unterhält 14 Tochtergesellschaften und vertreibt seine Produktsegmente Legwear, Ready-to-wear, Lingerie, Swimwear und Accessories in 65 Ländern über mehr als 260 Monobrand-Verkaufsstandorte (eigene und partnergeführte), 3.000 Handelspartner und online. Das seit 1995 an der Wiener Börse notierte österreichische Unternehmen erwirtschaftete im Geschäftsjahr 2010/11 (1. Mai 2010 - 30. April 2011) mit rund 1.600 Beschäftigten einen Umsatz von 152,2 Mio. Euro. Seit Gründung im Jahr 1950 entwickelte sich Wolford vom lokalen Strumpfhersteller zur globalen Luxus-Fashionmarke. www.wolford.com Rückfragehinweis: Holger Dahmen (Vorsitzender des Vorstandes) Peter Simma (Vorsitzender-Stellvertreter des Vorstandes) Investor@wolford.com Wolford Aktiengesellschaft, Wolfordstraße 1, A-6901 Bregenz +43 (0) 5574 690-0 www.wolford.com Übersicht Umsatz- und Finanzkennzahlen 1.-3. Quartal 2011/12 (1. Mai 2011 bis 31. Januar 2012) in TEUR 1.-3. 1.-3. Verände- Veränd- Quartal Quartal rung erung in 2011/12 2010/11 absolut % Umsatz 121.128 120.045 1.083 0,9 % EBITDA 15.570 15.850 -280 -1,8 % EBITDA-Marge 12,9 % 13,2 % -0,3 EBIT 9.660 9.895 -235 -2,4 % EBIT-Marge 8,0 % 8,2 % -0,2 Ergebnis vor Ertragsteuern 8.352 8.931 -579 -6,5 % Periodenergebnis 7.059 6.986 73 1,0 % Periodenergebnis/Aktie in 1,44 1,43 0,01 1,0 % EUR Cashflow aus der 4.198 12.250 -8.052 -65,7 % Geschäftstätigkeit Cashflow aus dem Ergebnis*) 13.314 13.499 -185 -1,4 % Investitionen ohne 6.246 4.402 1.844 41,9 % Finanzanlagen Eigenkapital 88.965 85.299 3.666 4,3 % Eigenkapitalquote 58,0 % 57,1 % 0,9 Nettofinanzverschuldung 17.151 12.892 4.259 33,0 % Verschuldungsgrad in % 19,3 % 15,1 % 4,2 (Gearing) MitarbeiterInnen zum Stichtag 1.692 1.647 45 2,7 % (Vollzeit inkl. Auszubildende) * Cashflow aus dem Ergebnis = Periodenergebnis +/- Abschreibungen/Zuschreibungen auf das Anlagevermögen -/+ Gewinne/Verlust aus Anlagenabgängen +/- Veränderung langfristiger Rückstellungen = Cashflow aus dem Ergebnis Der Bericht über die ersten drei Quartale 2011/12 ist im Internet unter www.wolford.com in der Rubrik Investor Relations abrufbar. --------------------------------------------------------------------------- Informationen und Erläuterungen des Emittenten zu dieser Mitteilung: Press Information Sales and earnings in the first three quarters of 2011/12 Wolford Group: Slight Increase in Sales and Net Result for the Period in the First Nine Months - Sales at EUR 121.1 million slightly above the prior-year level - Significant sales increase at Wolford's proprietary stores - EBITDA of EUR 15.6 million, EBITDA margin of 12.9 percent - Net result for the period slightly higher year-on-year - Product innovations well received by the market - Outlook confirmed for the entire 2011/12 fiscal year Vienna/Bregenz, March 16, 2012. Wolford Aktiengesellschaft, a publicly listed company on the Vienna Stock Exchange, succeeded in slightly surpassing the high prior-year sales level in the first three quarters of the current fiscal year (May 1, 2011 - January 31, 2012). Thanks to a strong third quarter, the Wolford Group was able to largely compensate for the weather-related sales decline in the second quarter. On balance, sales of the Austrian luxury brand rose by 0.9 percent to EUR 121.1 million (Q1-Q3 2010/11: EUR 120.0 million). Adjusted for currency effects, the sales increase amounted to 1.9 percent. The net result for the period was EUR 7.1 million, slightly above the prior-year level (Q1-Q3 2010/11: EUR 7.0 million). From today's perspective a slight increase in sales and earnings is expected for the entire 2011/12 fiscal year against the backdrop of a gratifying third quarter 2011/12 and the ongoing positive sales development of the retail business. High sales level maintained - Solid earnings figures The Wolford Group achieved a slight rise in sales during the first three quarters of 2011/12 based on a strong performance in the prior-year period, which was characterized by a significantly more favorable business environment. Whereas sales in the second quarter were considerably burdened by the general market uncertainty as well as the unusually warm weather conditions prevailing in many parts of Europe in the fall of 2011, the Wolford Group increased third-quarter sales by 3.4 percent year-on-year due to a strong Christmas season, amongst other reasons. All in all, sales in the first nine months of 2011/12 were up slightly by 0.9 percent from the prior-year period, to EUR 121.1 million (Q1-Q3 2010/11: EUR 120.0 million). Adjusted for currency effects, sales growth was 1.9 percent. The earnings figures should be considered in the light of the ongoing investments on the part of the Wolford Group within the framework of the international expansion of its distribution network. EBITDA amounted to EUR 15.6 million in the first three quarters (Q1-Q3 2010/11: 15.9 million), which corresponds to an EBITDA margin of 12.9 percent (Q1-Q3 2010/11: 13.2 percent). The operating profit (EBIT) reached a level of EUR 9.7 million, compared to EUR 9.9 million in the comparable period of the previous year. The net result for the period rose to EUR 7.1 million (Q1-Q3 2010/11: EUR 7.0 million). Strong equity basis As at the reporting date of January 31, 2012, shareholders' equity of the Wolford Group amounted to EUR 89.0 million, higher than in the previous year (January 31, 2011: EUR 85.3 million). The equity-to-asset ratio at the reporting date was 58.0 percent, thus surpassing the high prior-year level (January 31, 2011: 57.1 percent). During the reporting period Wolford continually invested in the enlargement and optimization of its distribution network and the further expansion of its proprietary stores. Accordingly, capital investments in the first nine months of the 2011/12 fiscal year rose by 41.9 percent to EUR 6.2 million (Q1-Q3 2010/11: EUR 4.4 million). Net debt in the first three quarters of 2011/12 rose by EUR 4.3 million to EUR 17.2 million (January 31, 2011: EUR 12.9 million), and the debt/equity ratio (gearing) amounted to 19.3 percent (January 31, 2011: 15.1 percent). Sales growth with Wolford's proprietary stores - Strengthening of monobrand distribution During the reporting period Wolford-controlled distribution channels (own and partner-operated boutiques, concession shop-in-shops and factory outlets) continued to develop positively, achieving sales growth of 5.1 percent. Thus the share of total sales generated with the 265 monobrand stores (Wolford-owned and partner-operated) increased once again in the third quarter of 2011/12, and achieved a level of 64.0 percent in the first nine months of the 2011/12 fiscal year (Q1-Q3 2010/11: 61.8 percent). This development can also be attributed to the determined expansion of Wolford's own distribution network. Accordingly, Wolford's proprietary stores (own boutiques, concession shop-in-shops and factory outlets) posted sales growth of 7.3 percent in the reporting period. As a result, the share of total shares generated by retail outlets rose to 53.7 percent (Q1-Q3 2010/11: 50.6 percent). The strategic customer relationship program launched in the 2010/11 fiscal year and now firmly established made a major contribution to the positive business development in the first three quarters of 2011/12. Innovative product lines well positioned on the market Time and again the Wolford Group has achieved milestones in its more than 60-year corporate history thanks to numerous product innovations in all its five product groups (Legwear, Ready-to-wear, Lingerie, Swimwear and Accessories). In the current fiscal year Wolford particularly focused on the further development of its body shaping products, which was positively received by consumers around the world. Against this backdrop, the Shape & Control product line generated significant sales growth in the first three quarters of the 2011/12 fiscal year. Positive development in most core geographic markets From a regional perspective, a positive picture generally emerged from Wolford's core geographic markets. In particular, Spain showed a very good development, with sales up 24.2 percent in the first nine months of the current fiscal year due to adaptations made to distribution structures. Wolford also succeeded in generating significant sales increases in Belgium (+ 9.8 percent), UK (+ 8.2 percent in Group currency, + 11.1 percent in the local currency), Germany (+ 6.0 percent), CEE (+ 3.9 percent) and Austria (+ 2.0 percent). Sales in the USA were impacted by the exchange rate development, declining only slightly in the Group currency by - 0.8 percent but rising considerably in the local currency (USD) by 4.9 percent. The Asia/Oceania market posted a 3.1 percent rise in sales in the first three quarters of the 2011/12 fiscal year despite being partially burdened by the current exchange rate situation. In contrast, sales of the Wolford Group fell in Scandinavia (- 1.7 percent), Italy (- 2.8 percent), France (- 3.6 percent) and the Netherlands (- 4.1 percent). In Switzerland Wolford was faced with a sales decline of 13.4 percent in the Group currency as a consequence of the strong Swiss franc and the related outflow of purchasing power to neighboring countries. Outlook Within the context of its ongoing strategy implementation, the Wolford Group will continue to expand its own as well as its partner-operated distribution network in order to increase the share of total sales generated by monobrand distribution. The penetration of new markets, opening of additional international stores and the market launch of new products will be just as much the focal points of the company's efforts as the intensified cooperation with trade partners and the continuation of efficiency-enhancement measures. Against this backdrop and based on the perceptible signs of a sales recovery since the fall of 2011, the Executive Board of the Wolford Group expects, from today's perspective, to generate a slight improvement in sales and earnings in the entire 2011/12 fiscal year. ++++ About Wolford AG Wolford Aktiengesellschaft headquartered in Bregenz on Lake Constance operates 14 subsidiaries and markets its own products in the Legwear, Ready-to-wear, Lingerie, Swimwear and Accessories segments in 65 countries via more than 260 monobrand stores (own and partner-operated), 3,000 trading partners and online. The Austrian company, which has been publicly listed on the Vienna Stock Exchange since 1995, generated sales of EUR 152.2 million in the 2010/11 fiscal year (May 1, 2010 - April 30, 2011), and has about 1,600 employees. Since its founding in the year 1950, Wolford has evolved from a local producer of pantyhose to a global luxury fashion brand. www.wolford.com Contact: Holger Dahmen (Chief Executive Officer) Peter Simma (Deputy Chief Executive Officer) Investor@wolford.com Wolford Aktiengesellschaft, Wolfordstraße 1, A-6901 Bregenz +43 (0) 5574 690-0 www.wolford.com Overview of sales and financial data for the first three quarters of 2011/12 (May 1, 2011 to January 31, 2012) in TEUR Q1-Q3 Q1-Q3 Change Change 2011/12 2011/12 absolute in % Sales 121,128 120,045 1,083 0.9 % EBITDA 15,570 15,850 (280) -1.8 % EBITDA margin 12.9 % 13.2 % (0.3) EBIT 9,660 9,895 (235) -2.4 % EBIT margin 8.0 % 8.2 % (0.2) Result from continuing operations 8,352 8,931 (579) -6.5 % (Result before taxes) Net result for the period 7,059 6,986 73 1.0 % Earnings per share in EUR 1.44 1.43 0.01 1.0 % Net cash from operating activities 4,198 12,250 (8,052) -65.7 % Gross cash flow*) 13,314 13,499 (185) -1.4 % Capital investments excluding 6,246 4,402 1,844 41.9 % financial assets Shareholders' equity 88,965 85,299 3,666 4.3 % Equity-to-assets ratio 58.0 % 57.1 % 0.9 Net debt 17,151 12,892 4,259 33.0 % Debt/equity ratio (gearing) 19.3 % 15.1 % 4.2 Number of employees at period-end (in 1,692 1,647 45 2.7 % full-time equivalents incl. apprentices) * Gross cash flow = Net result for the period +/- Depreciation, amortization, impairment losses/reversals of impairment losses on intangible assets and property, plant and equipment -/+ Gains/losses on the disposal of property, plant and equipment +/- Change in non-current provisions = Gross cash flow The interim report for the first three quarters of the 2011/12 fiscal year is available on the Internet at www.wolford.com under Investor Relations. 16.03.2012 Die DGAP Distributionsservices umfassen gesetzliche Meldepflichten, Corporate News/Finanznachrichten und Pressemitteilungen. DGAP-Medienarchive unter www.dgap-medientreff.de und www.dgap.de --------------------------------------------------------------------------- Sprache: Deutsch Unternehmen: Wolford AG Wolfordstraße 1 6901 Bregenz Österreich Telefon: +43/5574/6901268 Fax: +43/5574/6901219 E-Mail: investor@wolford.com Internet: www.wolford.com ISIN: AT0000834007 WKN: 83400 Indizes: ATX Börsen: Freiverkehr in Berlin, München, Stuttgart; Open Market in Frankfurt; Wien (Amtlicher Handel / Official Market) Ende der Mitteilung DGAP News-Service ---------------------------------------------------------------------------